tiistai 20. tammikuuta 2015

The Striking Serpent - Act four


Sulâdan:
"Umbar uhraa kansani Mordorin herralle. Käy kauppaa, juonittelee, murhaa yössä. Mutta petollisten on turha odottaa uskollisuuttaa liittolaisiltaankaan: Mordor tietää armeijan kasvavan takanani ja tarjoaa minulle tukeaan. Suuri Silmä katsoo Mustasta Tornistaan kun minä ja Umbar iskemme yhteen. Kumpi meistä jää pystyyn, saa palvella häntä.
Örkin haju kuvottaa minua ja ratsumme kavahtavat hukkia. Silti tervehdin Mustan Maan Herraa ja johdan kansani Pohjoiseen. Suuren Silmän alla vapautan Haradin Umbarista, Dol Amrothista ja Minas Tirithistä!

Fall of Harmindonin sankarit

The Fall of Harmindonissa Käärme-lordi Suladan astuu esiin Umbarin herrojensa varjosta ja johtaa miehensä Harmindoniin, kukistamaan pohjoisen ihmisten joukot. Umbar ei katsele tätä omapäisyyttä hyvällä ja lähettää jälleen hâsharinin asialle, murhaamaan liian mahtavaksi kasvaneen heimopäällikön.

Scenarion Hyvien puoli: Prinssi Imrahil ratsailla, 6 Dol Amrothin joutsenritaria, 6 Dol Amrothin jalkamiestä, Gondorin kapteeni Galglîr ratsailla, 6 gondorilaista kilvellä, 6 gondorilaista jousella ja kuusi gondorilaista kilvellä ja jousella.
Pahojen puoli: Sulâdan ratsailla, Harad-päällikkö Mûrakir ratsailla, 8 haradrimratsastajaa jousella, 8 haradrimratsastajaa peitsellä, 8 haradrimia jousella ja 8 keihäällä.

Hâsharin Corâzin on Hyvien komennettavissa, mutta tätä ei lasketa osaksi Hyvien joukkoa Voiman Murtumisen suhteen, eikä tämä voi kutsua tai osallistua Heroic Action'eihin Hyvän puolen kanssa. Pahat voivat haastaa Corâzinin, mutta vain Sulâdan voi iskeä tätä. Sääntö kuvastelee haradrimin hämmennystä joutuessaan valitsemaan Sulâdanin ja Umbarin herrojen välillä.

Meiltä ei löytynyt taaskaan tarpeeksi haradrimin ratsuväkeä, joten korvasimme Mûrakirin örkkikapteeni Goûlhralla ja kahdeksan Haradin ratsua kahdeksalla susiratsastajalla. Pelillisesti sudet ovat tietenkin hevosia parempia, toisaalta örkeillä on pienempi Rohkeus kuin haradrimilla. Laskimme pisteitä saadaksemme tilit täsmäämään.
Tarinallisesti tämä hieman häikkää: Umbar ja Hashâriinit ovat liitossa Mordorin kanssa, kun taas Sulâdan suhtautuu Mordoriin epäilevästi. Sulâdanin voi kuitenkin ajatella liittoutuvan örkkien kanssa kukistaakseen Umbarin ja Sauronille on puolestaan sama ihan marssivatko haradrim Gondoriin Umbarin vai Sulâdanin johdolla.

Kummallakin puolella on kaksi lippua. Olemme kehittäneet oman säännön, että Sulâdan toimii lippuna haradrimille. Tämä näyttääkin aivan lipulta ja sääntö kuvastaa hyvin Sulâdanin karismaattista johtajuutta. Tietenkin tällainen lippu on hankalampi kaataa viholliselta, mutta toisaalta tätä lippua ei voi kukaan toinen nostaa. Eikä sitä voi taktisesti sijoittaa muualle kuin vahvimman sankarin luo.

Hyvät voittavat jos Sulâdan kuolee ja Pahojen lukumäärä on nitistetty puoleen lähtönumeroista.
Pahat voittavat tappamalla Hyvät neljäsosaan alkuperäisistä.
Jos tämä kaikki tapahtuu samalla vuorolla kyseessä on tasapeli.

Alkuasetelma

Hyvien joukot tuli jakaa kolmeen lukumäärältää yhtä suureen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä jäisi kauimmaiseksi vihollisesta Harmindonin tornin luo Imrahilin kanssa, toinen olisi Galglîrin kanssa leirin reunamilla ja kolmas sankariton joukko olisi käytännöllisesti katsoen suden suussa.  Corâzin sijoitetaan viimeisenä minne tahansa kentälle, kunhan vähintään 14cn päähän Pahojen puolulaisista.

Alkuasetelma. Hâsharin Corâzin vaani Suladânia.  Dol Amrothin partio joutuu kohtaamaan vihollisen koko voiman.
Alkuasetelma. Imrahilin joutsenritarit ja Galglîrin johtama gondorin jalkaväki aloittavat Harmindonin leiristä käsin.
Ensimmäinen kierros. Goûlhra käynnistää susiratsastajien hyökkäyksen.
Ensimmäinen kierros. Galglîr karauttaa partion apuun.

I kierros
Sulâdan:
"Laskiessani kuoleman vyörymään kohti Pohjoisen miehiä, osoittaa henkivartijani minulle jotain. Päivän kirkkautta vasten piirtyy Umbarin varjo. Ratsastan tervehtimään lähettilästä tietäen, että tämä aikoo tappaa minut."

Ensimmäinen kierros.

1. kierros
Hyvän priority.
Joukot nytkähtävät liikkeelle. Sulâdan haastaa hâsharinin, käyttää Mahdin voittaakseen taistelun. Corâzinilta palaa kaikki kolme Kohtaloa haavoilta välttymisessä.

Ensimmäinen kierros. End phase.

II kierros
örkkikapteen Goûlhra:
"Kuolkaa, madot kuolkaa! Syön lihan, syötän hukille, poljen lampaannaamanne mutaan, sotken sen hiekasta ja verestä!"


Toinen kierros.

2. kierros
Pahan priority.
Gondor ampuu yhden suden ja haradrimin.
Sulâdan tappaa hâsharinin. Goûlhra ja haradrim tappavat 2 dol amrothlaista.

Toinen kierros.

III kierros
Dol Amrothin Prinssi Imrahil:
"Mordorin palvelijat Haradin rinnalla. Uljas Galglîr ratsastaa kuin sankari.
 Vihollisen ratsuväki ajautuu suojaamaan meitä omilta nuoliltaan.
 Käymme muodostelmaan."



Kolmas kierros.
Kolmas kierros.



3. kierros
Hyvien priority.
Goûlhra käyttää Mahdin Heroic Move'iin ja tappaa gondorilaisen. Örkki tappaa dol amrothlaisen.
Galglîr tappaa haradrimin.


Neljäs kierros.

IV kierros
örkkikapteen Goûlhra:
"Kuolkaa madot! Puhkon silmänne, murskaan kallonne, kaavin sirpaleilla....."

Neljäs kierros.

4. kierros
Pahan priority.
Galglîr käyttää Mahdin ensin Heroic Move'iin ja toisen voittaaksen taistelun, tappaa haradrimin sekä örkin; susi ei pakene. Gondor kaataa haradrimin jousella. Dol amrothlaiset tappavat örkin (susi ei pakene) sekä suden Goûlhran alta: örkkikapteeni heittää ykkösen Thrown Rider Chart'issa ja menee maahan, muttei haavoitu.

Neljäs kierros. End phase.

V kierros
Gondorin kapteen Galglîr:
"Örkit tappavat Hafethin, mutta jään jaloilleni. Partio on jaksanut eteläisten ja örkkien ratsuväen paineen. Kestäkää pojat! Kohta Joutsenen siivenisku pölläyttää tämän saastan pois!"

Viides kierros.

5. kierros
Hyvän priority.
Haradrimin jouset kaatavat gondorilaisen ja lähitaistelussa tappavat hevosen Galglîrin alta.
Gondor tappaa kaksi haradrimia lähitaistelussa.
Goûlhra voittaa maasta käsin 2 dol amrothlaista ja pääsee pystyyn.


Viides kierros.





Kuudes kierros.

VI kierros
Sulâdan:
"Joutsenratsastajat iskevät meihin kovaa ja Mordorin koirat yhä rähisevät partion kimpussa! Lyön vihollista maahan ja kuin heijastuksena tapoistani kaataa Joutsenprinssi haradrimin ratsastajia. Kunnes olemme raivanneet kaikki esteet väliltämme..."


Kuudes kierros.

6. kierros
Pahan priority.
Imrahil käyttää Mahdin ja tappaa kaksi haradrimratsastajaa.
Sulâdan tappaa Dol Amrothin ritarin. Galglîr häviää kahdelle haradrimille ja käyttää Kohtalonsa väistääkseen haavan.


Kuudes kierros. End phase.


Seitsemäs kierros.

VII kierros
Dol Amrothin Prinssi Imrahil:
"Uljaan Harad-Päällikön täytyy olla huhujen Sulâdan. Ratsastan peitseni häneen. Miekkani kaataa hänen henkivartijansa."


Seitsemäs kierros.

7. kierros
Pahan priority.
Goûlhra tappaa dol amrothlaisen ja susiratsastaja gondorilaisen.
Galglîr tappaa haradrimin ja  muut Hyvät 3 lisää.
Imrahil käyttää Mahdin ja voittaa taistelun Sulâdania ja haradrimratsastajaa vastaan.
Haradrim kuolee ja Sulâdan väistää haavan Kohtalolla ja Mahdilla.


Kahdeksas kierros.



Kahdeksas kierros. Urhea haradrim päihittää kolme ja tappaa yhden.

IIX kierros
Sulâdan:
"Joutsenprinssi pitää minua otteessaan. Onko se hänen miekkansa, vai katseensa, joka vangitsee kuin käärme, vaikka minä olen Käärme. Hänen ritarinsa iskevät kylkiini.. en voi kuolla täällä..  tässä mitättömässä taistelussa..  olen Käärme!"



Kahdeksas kierros.

Goûlhra käyttää Mahdin Heroic Move'iin ja susiratsastajat tappavat 2 gondorilaista.
Kolmen gondorilaisen saartama haradrim voittaa taistelun ja tappaa yhden.
2 dol amrothlaista tappaa 2 haradrimia.
Imrahil saartaa Sulâdanin kahden joutsenritarin kanssaa, voittaa ja tappaa.
Hyvät voittavat pelin.




Post scriptum

Hyvä puoli toimi hätiköiden altistaessaan toiseksi vahvimman sankarinsa Corâzinin - joka oli scenarion erikoissäännön turvin vielä immuuni kaikkien muiden Pahojen iskuille - Sulâdanin ratsuhyökkäykselle heti pelin alussa ja ansaitsikin menettää tämän. 
Mutta muu joukkojen käyttö pelasti pelin Hyvälle: sankaria vailla oleva jalkaväen Partio koostui dol amrothlaisista, jotka kilpiensä, korkean Fight Skill'insä ja gondorilaisten keihäitten ja lipun tuella onnistuivat pitämään pintansa kunnes apu saapui. Scenarion sääntöjen mukaan Dol Amrothin ritaritkin olisi voitu sijoittaa lähemmäksi vihollista Galglîrin kanssa ja näin saada aiemmin apuun, mutta tarinallisesti tuntui paremmalta jättää heidät Imrahilin johdettavaksi. Ja gondorin jousista ei olisi ollut paljon hyötyä koko pelissä jos nämä olisivat jääneet vailla kohteita jalkamiehinä toiseen päätyyn.
Pahan taktisena virheenä voi pitää myös ennenaikaista lähtöä kohtaamaan Imrahilin ratsastajia. Näitä olisi voinut vältellä viimeiseen asti ja Sulâdan olisi voinut auttaa örkkejä viimeistelemään sisukas partio.

örkkikapteen Goûlhra:
"Säälittävien eteläisten voima petti ja hävisivät meille taistelun. Ihmiset on heikkoja, ihmisten aika on ohi, on örkkien aika! Yön tullen kävimme putsaamassa taistelukentän, joka oli täynnä hyvää rojua, kun lokkiprinssin neidit jahtasi meitä pimeään saakka, eikä ehtiny itse käydä sitä läpi. Eteläisten pomomies oli tallotun näköinen, mutta tihkui vielä verta ja elämää. Vietiin leiriin ja paikattiin, se jää henkiin. Suuri Silmä palkitsee ruhtinaallisesti!"











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti